woensdag 9 juli 2014

Broonk/ Kermis

Wat een leuke reacties krijg ik weer op mijn eerste Giveaway.
Nog 3 dagen en ik mag ook zeggen dat ik vakantie heb!! Er staan alweer zo veel spullen te wachten om een metamorfose te krijgen!!!

Nu niets over mijn klusjes maar een beetje limburgse cultuur: de Bronk (oftewel processie). Zuid-Limburg is nog steeds katholiek en elk jaar merk je het weer, dan gaat de processie door het dorp. Een Nederlandse vriendin van mij legt het altijd uit als: "Wandelen met de beelden uit de kerk door het dorp". Het dorp wordt voor 3 dagen (Zondag, maandag en dinsdag) versierd met geplukte bloemen, vlaggen en slingers. Zondag na de mis gaat de pastoor, misdienaars, communicanten en alle verenigingen (schutterij, jonkheid, scouting...) en die mensen die willen lopen door het dorp met beelden naar verschillende heilige plekken en kapellen.




Na deze processie is het een en al feest in het dorp met natuurlijk een kermis en live optreden. Er is dus genoeg te beleven voor de kleine kinderen en de grote kinderen.


Dankjewel voor jullie bezoekje!
à Bientôt!!
Bisou,
Wendy




5 opmerkingen:

  1. Nou dat ziet er inderdaad ook uit als een feestelijke aangelegenheid! Pakken ze leuk aan.

    Liefs Marieke
    WONEN a la Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet het er gezellig uit! Zo te zien hebben jullie een heerlijke dag gehad!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er gezellig uit allemaal. In sommige dorpen in Limburg pakken ze nog goed uit voor de Processie.
    Hier tellen we ook af voor de zomer-vakantie...hoewel zomer...de dampen slaan de tuin uit na al die regen van de afgelopen dagen! Maar het beloofd beter te worden...Fijne vakantie alvast!!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het ook eens meegemaakt zo'n processie. Voor mij als Protestant een wonderlijke gebeurtenis. Wat me is bijgebleven zijn de mooie versieringen en het saamhorigheidsgevoel. Dat was echt super. Het was echt feest!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke bedoening , en veel volk ook.
    dat zal wel een super leuke dag geworden zijn
    groetjes , jilly en christel

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat!